Onze badkamermeesters
Henk Boven en Simon Lap: “Wij hebben een goed jaar gehad”
Het is alweer vijftien jaar geleden dat Henk Boven en Simon Lap hun ondernemersavontuur aangingen en samen Baderie Assen opende. Tot op de dag van vandaag hebben de ondernemers daar geen moment spijt van. Hun verhaal over kansen pakken, kwaliteit leveren en innovatief zijn.
Simon Lap
Een goed jaar gehad
Het zijn bijzondere tijden. Het ene bedrijf gaat onderuit door de gevolgen van het coronavirus, terwijl het andere bedrijf floreert in deze tijden. Voor Baderie Assen geldt gelukkig het laatstgenoemde. Eigenaren Henk Boven en Simon Lap hebben hun beste jaar ooit. “Deze crisis is niet te vergelijken met de bankencrisis van een aantal jaar geleden. In 2012 hadden wij een forse omzetdaling, omdat veel mensen financieel in zwaar weer verkeerde. Dat staat in schril contrast met de omzetstijging die wij dit jaar ervaren.”
Toch verwachten de mannen volgend jaar wel een ander jaar qua omzet. Henk: “Niemand weet precies wat er volgend jaar gaat gebeuren. De economische effecten, die door de maatregelen van het kabinet zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, kunnen natuurlijk wel invloed gaan hebben op het uitgavenpatroon van de consument. In onze regio (Drenthe, red.) zijn de mensen over het algemeen wat behoudender dan bijvoorbeeld in het westen. Ze zijn hier eerder geneigd om de hand op de knip te houden, dan het geld te investeren.”
Een ondernemer ben je of ben je niet. Tijdens de kredietcrisis in 2008 zagen Henk en Simon hun kans schoon om all-inclusive badkamers aan te bieden en lieten hun ondernemerschapskwaliteiten zien. “Dit is eigenlijk wel een mooi staaltje ondernemerschap geweest, al zeg ik het zelf. Doordat veel mensen hun baan kwijt raakten, gingen wij all-inclusive badkamers aanbieden voor lagere prijzen. Dat liep eigenlijk hartstikke goed, omdat wij kwalitatieve badkamers voor een relatief lage prijs konden aanbieden, waardoor ook in de crisistijd er animo voor was”, blikt Simon nog even terug in de tijd.
Sterke naam in de regio
“In de regio van Assen hebben wij de laatste jaren een sterke naam opgebouwd”, concludeert Henk. Ook als ‘buitenstaanders’ zijn de mannen een herkenbaar en betrouwbaar gezicht in de Stad der Paleizen, zoals de bijnaam van Assen luidt. Want beiden heren zijn niet geboren en getogen in Assen. Simon: “Wij moeten het voornamelijk van mond-tot-mondreclame hebben. In de afgelopen vijftien jaar hebben wij een dusdanige sterke naam opgebouwd dat mensen weten dat wij kwaliteit leveren. Klanten weten dat ze bij ons voor het eerste gesprek al ongeveer twee uur kwijt zijn. Wij nemen namelijk de tijd voor klanten, omdat wij dat belangrijk vinden. De klant moet zich bij ons gehoord voelen.”
De gedegen aanpak van de eigenaren van Baderie Assen leverde dit jaar een flinke omzetstijging op. Henk: “Wij hebben dit jaar ongeveer negentig complete badkamers verkocht.” Een behoorlijk aantal, zeker als je bedenkt dit aantal alleen om complete badkamers gaat. Simon: “Bij die negentig verkochte complete badkamers rekenen wij geen kleine renovaties mee of dat een toilet wordt vervangen.”